ROZGRZEWKA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH 

Tak,jak sportowiec przed treningiem musi przygotować ciało do intensywnej pracy,tak i w przypadku głosu należy to zrobić.Dobry trening zawsze poprzedzony jest odpowiednio przeprowadzoną rozgrzewką, która pozwala na pobudzenie i rozgrzanie artykulatorów,usprawnienie ich motoryki.

Wszystkie narządy odpowiedzialne za emisję głosu stanowią całość, a więc nieprawidłowa praca tylko jednego z nich powoduje zaburzenia pracy i funkcji pozostałych. Prócz udziału w ćwiczeniach z emisji głosu, bardzo ważna jest samodzielna systematyczna rozgrzewka, podnoszenie sprawności aparatu artykulacyjnego. Tylko trening czyni mistrza. Żeby dobrze przygotować się do występu,należy rozgrzać aparat mowy. Chcesz wiedzieć, jak to zrobić? Spróbuj kilku prostych ćwiczeń. Możesz to zrobić jak Kacper na filmiku,ale możesz także ,a nawet powinieneś kilka poniższych,podanych w tym wpisie.

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu:

  • usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki),
  • opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,
  • wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków,
  • usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego,
  • wyuczenie prawidłowego połykania.

 

Ćwiczenia powinny być prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez 5 – 10 minut.

– po przebudzeniu,będąc jeszcze w łóżku, powyciągaj się,przeciągaj, poziewaj.

– po wstaniu, strzepuj,wymachuj i przeciągaj się leniwie.

– ziewaj, parskaj, prychaj, mlaskaj

– mrucz, miaucz, mniamniaj, uhaj, charcz.

 

Ćwiczenia motoryki: języka, warg, żuchwy, podniebienia:

JĘZYK

-młynek,czubkiem języka,okrężnie,czyścimy wszystkie zęby. 10x w jedną i drugą stronę

konik -język odbijamy od podniebienia(odgłosy końskich kopyt)

naśladować warkot motoru,czubkiem języka odbijamy od dziąseł i robimy trrrrrr

wysuwać język za jamę ustną w cztery strony,tak jakbyśmy chcieli czubkiem języka dotknąć

nosa,brody,ucha prawego i lewego.

oblizywać wargę dolna i górną,jakbyśmy chcieli zlizywać krem czekoladowy.

wahadełko, czyli szybkie, poziome ruchy wysuniętego języka

układanie języka kolejno: w łopatkę, strzałkę, rulonik

kląskaj językiem oraz ssaj cukierka

-ujmij szeroki język między zęby trzonowe i delikatnie go żuj

-zlizywanie miodu lub kremu czekoladowego z podniebienia

-przesuwanie czubka języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej (język zagląda do gardła)

-wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi

– naciskanie językiem na podniebienie ( usta otwarte ) – zwalnianie nacisku

– przeciskanie języka między zębami;

– układanie języka w rulonik

– czubek języka ostrz o górne zęby

– liczyć czubkiem języka zęby górne i dolne najpierw od zewnętrznej, następnie od wewnętrznej

strony. (wszystkie po kolei).

ĆWICZENIA WARG:

utrzymywanie ołówka między nosem a wargą górną (zabawa w wąsy)

– przesuwanie ściągniętych warg na prawo – na lewo

-szerokie otwieranie i zamykanie ust przesuwanie ściągniętych warg na „p”

-cmokanie, (wargi mocno ściągnięte do przodu)

-gwizdanie

-parskanie

-wciąganie i nadymanie policzków

– przerzucanie powietrza z jednego policzka do drugiego (zabawa w naśladowanie czynności płukania ust wodą)

-układanie ust,jakbyśmy pili przez słomkę

–„kółeczko”, wargi ściągnięte do przodu robią kółeczko, tak by było widać górne i dolne ząbki

-kręcenie „ryjkiem” raz w lewą, raz w prawą stronę, przesuwanie go w kąciki ust,

-naciąganie warg na zęby przy szeroko otwartych ustach,

-„ssanie” na zmianę raz dolnej, raz górnej wargi

-granie palcami na wargach

-naprzemiennie układać wargi jak do dzióbka, a następnie rozciągać, jak do uśmiechu.

zagryzać jedną wargę drugą


ĆW.ŻUCHWY

– swobodnie ziewaj bez wydawania głosu-bezgłośne ruszamy wargami jakbyśmy mówili słowo: MŁA,MŁE,MŁY,MŁI,MŁO

naśladuj bezgłośne wymawianie sylab: „pa”, „ba”, „da” starając się, aby żuchwa swobodnie i lekko

opadała ku dołowi

-wysuwaj i cofaj żuchwę (zęby chcą podrapać nos lub brodę)

-naśladuj żucie – przeżuwaj

-wyobraź sobie, że żujesz gumę przy zamkniętych ustach, a ona staje się coraz większa

rozluźnij mięśnie szyi, i pozwól aby Twój głowa swobodnie opadła w dół pod wpływem własnego ciężaru. Wróć do pozycji pierwotnej i powtórz

-”grzebień”- zakładanie dolnych zębów na górną wargę. I odwrotnie zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę.

ĆW.PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

udawaj ziewanie, swobodnie przy nisko opuszczonej żuchwie

ćwicz taki naturalny odruch zachwytu,zdziwienia,zagapienia

– chrapanie na wdechu i wydechu

udawaj płukanie gardła

– wyobraź sobie, że ssiesz smoczek

– kaszel z wysuniętym na zewnątrz językiem

– wciąganie policzków

– płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie

– energiczne unoszenie języka i żuchwy do góry, naciskanie na podniebienie miękkie tyłem języka

– wymawianie sylab la la la …lo lo lo …le le le …, poruszanie jedynie językiem – nie brodą ( usta szeroko otwarte )

 

Naśladuj różne dźwięki

Syrena karetki pogotowia .

Wołanie o pomoc – ludzieee ratunku, pomocyyy!

Szept w kościele.

Naśladujemy echo.

Szzzzzzz.Wrrrrrrr.Mrrrrrrrr.Brrrrrrrr.

Ałła! Ałła! (Mongołowie atakują)

U! U! U! (Indianie atakują)

Alaaaarm!

Torpeda na kursieee!

Paliii sięęę!

Rżenie konia.

Oddech zmęczonego psa.

Parska koń.

Język: krążymy nim wokół warg, naśladujemy bieg konia, dotykamy czubka nosa.

Dmuchamy językiem zwiniętym w rurkę.

Miau! Miałem miał!

Dżdżdż.

Naśladujemy lokomotywę.

Naśladujemy samochód formuły jeden.

Lew – ryk.

Kukułka.

Drób ( kwa kwa kawa, ko ko ko, gul gulgul, kukuryku)

Zwierzęta ( hau hau, meee, beee, świnka „hrm, kwiii”, muuu, ichaaa)

Traktor.

Biegnący koń – pa ta taj.

Owady – bzzzz, bżżżż, bźźźź.

Helikopter – wrrrrr.

Krople wody -kap kap, plum plum, plim plim, plam plam, plom plom.

Spadamy z dużej wysokości – aaaaaaaaaa bum!

Spadamy z małej wysokości – bum! Aaaa!

 

Wykonuj je codziennie po 5-10min. Ma Ci to wejść w krew,jako codzienny rytuał zadań.Jak mycie zębów.